Pašvaldību un valsts līmenī viens no galvenajiem izglītības mērķiem ir infrastruktūras modernizācija, lai nodrošinātu līdzvērtīgu piekļuvi kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai. Mūsdienu skolēniem ir nepieciešamas prasmes, kas pārsniedz tradicionālo saturu — tās ietver digitālo pratību, sadarbošanos, kritisko domāšanu un radošumu.
Izglītības roboti un STEM komplekti (piemēram, LEGO SPIKE, Sphero, Ozobot u.c.) sniedz skolēniem un skolotājiem rīkus, kas ļauj:
- ieviest kompetencēs balstītas mācību prasmes,
- nodrošināt praktisku, uz projektu metodēm balstītu mācīšanos,
- radīt iekļaujošu vidi, kur katrs skolēns var aktīvi iesaistīties.
Ko saka pētniecība un meta-analīzes
Pēdējās gadu pētījumos pierādīts, ka izglītības robotu izmantošana STEM jomās uzlabo gan skolēnu akadēmisko sniegumu, gan attieksmi pret mācībām:
- Meta-analīze liecina par moderātu pozitīvu efektu (efekta lielums g ≈ 0.57) robotiem uz skolēnu mācību rezultātiem un attieksmi STEM priekšmetos.
- Cits pētījums, analizējot 27 eksperimentus, atklāja būtisku uzlabojumu datordomāšanas prasmēs visos K‑12 līmeņos (SMD ≈ 0.558), īpaši spēcīgu sākumizglītībā.
- Vairākas pārskata studijas atzīst, ka robotikas aktivitātes veicina skolēnu motivāciju, iesaisti un ilgstošu interesi par STEM jomām.
Turklāt robotika īpaši efektīvi darbojas iekļaujošās izglītības kontekstā, palīdzot skolēniem ar atšķirīgām vajadzībām attīstīt sociālās, kognitīvās un motora prasmes.
Praktiski piemēri skolām
1. LEGO Education SPIKE Prime & SPIKE Essential
- Integrējas STEM mācībās, līmenim atbilstoši ikgadējiem mācību materiāliem un programmēšanai Scratch/Python vidē.
- Veicina kritisko domāšanu, datu analīzi un radošu problēmu risināšanu projektos ar reālu pielietojumu.
- Starptautiskajā praksē skolās ar zemākas resursu pieejamību (piemēram, Čīle un ASV) tiek izmantoti, lai veicinātu pieejamību STEAM izglītībā un iesaisti mazāk pārstāvētās grupās.
2. Sphero BOLT+ un Indi
- Vienkārši programmējami roboti, kas tiek izmantoti sākumskolā un vidusskolā, lai mācītu loģiku, ģeometriju, sensorus un kodēšanas pamatus.
- Piemēroti visdažādāko spējību skolēniem, veicinot eksperimentēšanu, sadarbību un radošo domāšanu.
3. Ozobot Evo un Ari
- Nelieli roboti, kas ieplūst klases darbā gan bez ekrāniem, gan ar, ļaujot viesmīlīgu pāreju no “unplugged” aktivitātēm uz digitālo līmeni.
- Palīdz izveidot algoritmiskas domāšanas pamatus jaunākiem skolēniem un bērniem ar īpašām vajadzībām.
4. xTool lāzeriekārtas (F1, P2S, M1 Ultra)
- Piemērotas vidusskolas STEM un dizaina projektos — ļauj skolēniem rade projektus reālās pasaules mērogā, attīstot tehniskās un uzņēmējspējas prasmes.
- Veicina integrētu mācīšanos, sasaistot inženierzinības, mākslu, uzņēmējdarbību un tehnoloģiju izpratni.
5. Makeblock mBot2 un Sphero RVR+
- Komplekti, ko izmanto pamatskolā un vidusskolā robotikas sacensībās, programmēšanā un IoT pamatos.
- Aktīvi izmantojami kā projektu pamatā, kas attīsta problēmrisināšanas un komandas darba prasmes.
Kāpēc šie rīki ir vērtīgs ieguldījums izglītības mērķu sasniegšanai
Līdzvērtības un pieejamības veicināšana
Nodrošinot tehnoloģiju pieejamību visās skolās, tiek samazinātas iespēju atšķirības starp reģioniem un skolēniem ar dažādām vajadzībām.
Kompetencēs balstītu mācību īstenošana
Rīki palīdz īstenot mācību pieeju, kur skolēni aktīvi risina reālas problēmas, sadarbojas un attīsta kritisko domāšanu.
Sasniedzamība visiem skolēniem
Iekļaujošā mācību vide ļauj skolēniem ar atšķirīgām spējām justies iesaistītiem un redzēt savu progresu caur praktisku risinājumu veidošanu.
Ilgtspējīga attīstība
Skolas, kas izmantos šādas tehnoloģijas, kļūst elastīgākas, gatavas nākotnes prasībām un var piesaistīt jaunus projektus, finansējumu un sabiedrības uzticību.
Izglītības roboti un STEM mācību rīki nav tikai rotaļlietas — tie ir spēcīgs instruments izglītības vides transformācijai. Pētījumi un reālā prakse rāda, ka to integrācija veicina skolēnu motivāciju, uzlabo mācību rezultātus un atbalsta iekļaujošu pieeju mācībās. Investīcijas šajos līdzekļos ir ieguldījums vienlīdzīgāka, modernāka un nākotnei gatava skolā visiem bērniem.